Budaya

Saturday, August 28, 2010

Fahami Warisan Seni Persilatan



Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (Teuku Iskandar 1970) memberikan makna silat sebagai sejenis permainan dengan menggunakan ketangkasan dan mempertahankan diri bagi bangsa Melayu dan Nusantara yang diamalkan sejak berkurun yang lampau.

Silat juga merupakan sejenis permainan atau sukan tradisi yang mempertarungkan dua orang pesilat yang mahir dalam ilmu seni bela diri sama ada menggunakan senjata atau tanpa senjata. Namun, silat lebih dikenali dalam sosio budaya Melayu sebagai permainan tradisi, iaitu permainan yang dapat mengekalkan ilmu kepahlawanan atau seni perang Melayu dalam bentuk seni rakyat, maka persembahan permainan silat atau pertandingan silat kerap diiringi paluan pergendangan silat yang dikenali sebagai Muzik Silat Baku Malaysia.

Permainan tersebut bertujuan untuk membuat persembahan ataupun memilih pesilat yang terbaik. Justeru, permainan silat atau sukan tradisi rakyat seharusnya memerlukan kemahiran atau ketangkasan fizikal bagi memperlihatkan seni silat sebagai suatu seni bela diri yang unik. Namun begitu,usia sesebuah ilmu atau salasilah seni persilatan tidak dapat dihuraikan secara terperinci dan tepat kerana tiada usaha-usaha untuk mengkaji dari pihak berwajib secara mendalam tetapi ilmu persilatan ini telah diperturunkan dari generasi ke generasi kerana bimbang ilmu ini akan terkubur begitu sahaja.


Tuntasnya,seni persilatan yang unik perlu dijadikan sebagai warisan yang gemilang sepanjang zaman. Bak kata pepatah "Biar mati anak, jangan mati adat".Oleh itu, usaha dalam mengekalkan warisan seni persilatan tidak seharusnya dipandang enteng. Ia harus dipelihara supaya terus subur meredah zaman, "Tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan".







Disediakan Oleh,
Nor Aznah Bt Azman 206835

1 comment:

  1. penjelasan yang padat. banyak informasi dapat diperoleh melalui entri ini.

    ReplyDelete